Kosmetyki przeciwzmarszczkowe

lekarze specjaliści > Kosmetyki > Kosmetyki przeciwzmarszczkowe

Specjaliści Radzą

Kosmetyki przeciwzmarszczkowe

Według dobrze potwierdzonych badań (o co, w kosmetyce wcale nie tak łatwo) jednym z ważniejszych zalet dobrego kremu przeciwzmarszczkowego, jest jego działanie ochronne. Skóra chroniona przed promieniami UV, wolnymi rodnikami i innymi szkodliwymi czynnikami środowiska sama doskonale się regeneruje. Naświetlane promieniami myszy, u których zastosowano blokery przeciwsłoneczne mają mniej zmarszczek niż ich nie nakremowane koleżanki i wyglądają też lepiej od innych rówieśniczek korzystających ze słońca w standardowych ilościach. Kremy z filtrami i substancjami antyutleniającymi zapobiegają przedwczesnemu starzeniu się i odwracają niektóre widoczne już objawy.
Dobrym kosmetykiem przeciwzmarszczkowym, choć trochę zbyt entuzjastycznie nazywanym „wypełniaczem bez igły”, jest także krem nawilżający. Może zawierać kwas hialuronowy lub kolagen, któremu często przepisuje się, niesłusznie nadprzyrodzone zdolności. Skóra lepiej nawilżona jest po prostu lekko obrzęknięta, co pozwala wygładzić niektóre zmarszczki. Efekt może być bardzo dobry, choć krótkotrwały ( 2-4 h) i nieskuteczny w każdym przypadku, gdyż starsze zmarszczki, tzw. strukturalne są zarysowane jak pogięty papier, na którym po rozłożeniu widoczne są miejsca wcześniejszych zagięć.

Skóra na szczęście nie jest z papieru i regeneruje się w czym mogą dopomóc np. substancje złuszczające: kwas glikolowy i salicylowy, a także retinol, który pobudza odnowę naskórka, rozjaśnia, a dzięki stymulacji syntezy włókien kolagenowych zagęszcza skórę. Retinol dzięki silnemu i dobrze udokumentowanemu działaniu jest od lat bezkonkurencyjny wśród setek składników odmładzających. Mimo że trochę opatrzył się, ciągle żądnym nowości klientkom dobre firmy kosmetyczne na szczęście wykorzystują go stale (w zliftingowanej i coraz mocniej działającej formie) w wielu nowościach.
Z braku cudownych odkryć podobny los spotyka innego, solidnego weterana kosmetyków odmładzających, czyli witaminę C, a także różne peptydy, będące zaledwie paroletnimi „nowicjuszami” wśród tego grona. Z ciekawszych substancji kosmetyków przeciwzmarszczkowych dorzucić można proxylane, niacynamid, folacynę, wyciągi sojowe i bogate w minerały substancje biotechnologiczne lub naturalne (np. z kawioru) zbliżone w składzie do płynu komórkowego. Lista składników o udokumentowanym działaniu w kremach przeciwzmarszczkowych jest więc dość krótka, a dziesiątki firm kosmetycznych lansują, co rok setki nowości.
Pomysły są różne. Przede wszystkim większość firm stosuje podobne lub te same składniki. Kupuje się je w firmach sprzedających surowce kosmetyczne. Cena ostatecznego produktu, czyli kosmetyku, zależnie od marki jest oczywiście bardzo różna. Duże znaczenie ma technologia produkcji gotowego kosmetyku, bo niektóre surowce mogą zależnie od staranności przygotowania wykazywać różną stabilność i aktywność. W pewnym sensie liczy się też stężenie zastosowanego składnika aktywnego. W tańszych kosmetykach stosuje się czasem bardzo niską zwartość deklarowanego czynnika, ale maksymalną zawartość aktywnych związków ograniczają przepisy, co hamuje możliwości nawet najbardziej ambitnych firm.

Niektórzy producenci stosują opatentowane przez siebie mieszanki znanych związków, co może podnosić skuteczność zastosowanych substancji, ale niestety patent wpływa także na cenę kosmetyku. Nieliczne firmy produkują własne aktywne składniki przeciwzmarszczkowe niedostępne tym samym u innych producentów. Czasem jest to sztuka dla sztuki, a właściwie zysku gdyż poza wymienionymi składnikami niewiele substancji może się poszczycić rzetelnie udowodnionym działaniem. Wielkie i solidne koncerny, wynalezione we własnych laboratoriach substancje dokładnie badają, przygotowują najlepszą technologię ( dokładną recepturę, sposób mieszania substancji itp.) gwarantującą najlepszą stabilność i aktywność, po czym wprowadzają jako nowość, najpierw do własnych marek luksusowych a następnie, po paru miesiącach do tańszych firm należących do tego samego koncernu. Zwykle zbiega się to w czasie z pojawieniem naśladowców w innych firmach.
Czas wyraźnie obniża cenę każdego hitu i dlatego z zastosowaniem nowości zawsze warto się trochę wstrzymać. Podobno najlepszą równowagę pomiędzy ceną i możliwościami kosmetyku mają linie z tzw. średniej półki czyli kosmetyki w cenie mniej więcej 140- 300 zł. Czasem jednak efekt psychologiczny i zadowolenie wynikające ze stosowania luksusowego, bardzo drogiego kosmetyku daje na tyle pozytywny efekt, że u niektórych wydanie większych pieniędzy na krem przeciwzmarszczkowy procentuje rzeczywiście lepszym wyglądem i gładszą cerą.
Do nowości kosmetycznych warto podchodzić z pewnym dystansem. Kosmetyki chronią skórę przed przedwczesnym starzeniem i niekiedy mogą wygładzić powstałe już zmarszczki. Ale ich możliwości są bardzo ograniczone przez przepisy prawne zakazujące stosowania w kosmetykach pewnych substancji, np. dobrze znanych z aktywności hormonów, które ingerują w funkcje skóry. Przełom mógłby zatem nastąpić dopiero po zmianie przepisów określających co jest kosmetykiem.
Aby największe firmy kosmetyczne posiadające laboratoria badawcze mogły wykorzystać wszystkie pomysły musi powstać i spopularyzować się ( to konieczny warunek opłacalności produkcji) nowa grupa silnie działających produktów. Ze względu na mocniejsze działanie i nieodłączne, jak w przypadku leków konsekwencje w postaci działań ubocznych sprzedawane, byłyby prawdopodobnie pod nadzorem lekarzy lub farmaceutów. Tymczasem pozostaje nam zawsze opłacająca się wiara w dobry kosmetyk lub ewentualnie wizyta u lekarza stosującego leki, które z definicji mogą silniej wpływać na zachodzące w skórze procesy starzenia się.

Zobacz więcej >>

 

Polityka prywatności i polityka wykorzystania plików "cookies":

Drogi Użytkowniku, Telewolt sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych i na podstawie uzasadnionego interesu przetwarza na tej stronie pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony internetowej oraz do celów analitycznych. Więcej informacji można znaleźć na stronie tutaj.

 

copyright © 1999-2016 Telewolt Sp. z o.o. 00-671 W-wa, ul. Koszykowa 70 lok.2, tel.: (22) 621-81-17, medserwis@medserwis.pl